Descripció detallada del curs
El Curs d’Aplicacions Educatives per Treballar la Programació a Cicle Mitjà i Cicle Superior de Primària està dissenyat segons el nou enfocament educatiu, i especialment tenint en compte la realitat actual dels nostres centres.
Està dissenyat per ser realitzat d’una forma amena, lúdica, comprensiva però sobretot per generar formació eficaç, real i transferible. Som docents que formen docents, per tant, es vol garantir l’essència educativa necessària per despertar un interès creixent en la temàtica, per generar noves aplicacions a les aules i per transferir coneixement i formació a la pràctica educativa.
Partint d’una bona base teòrica ens aproximem a la pràctica, oferint recursos educatius que permeten generar canvis a les aules i als centres educatius en termes de pensament computacional, programació, tecnologia i resolució de problemes.
La durada del curs és de 30 hores distribuïbles segons necessitats personals, tot i que hi ha una recomanació de temporalització per tal de garantir un treball diari constant.
Es realitza en mode online, amb un gran enriquiment de material audiovisual, interactiu, etc. de creació pròpia.
El curs està dividit en 7 mòduls. Els primers estan destinats a la introducció al pensament computacional, a les aplicacions i a la justificació de la programació com a recurs educatiu. A partir d’aquí, la resta de mòduls serveixen per conèixer diferents aplicacions educatives escollides com a òptimes per treballar la programació als cicles Mitjà i Superior de Primària.
Cadascuna de les aplicacions s’organitza a partir de tres fases de treball: “presentem, practiquem i apliquem”, on l’últim apartat d’aquestes tres fases (apliquem) presenta característiques pròpies en cadascuna de les diferents aplicacions (com introduir una aplicació a l’aula, com organitzar l’espai, quines metodologies ens ajuden a aconseguir els objectius, l’atenció a la diversitat, etc.).
D’aquesta forma, i partint de la simbiosi entre teoria i pràctica desenvolupada durant el curs, s’enriqueix un mapa conceptual d’aprenentatge que l’estudiant consolida mitjançant la realització d’un projecte final.
MÒDUL 1. Introducció al pensament computacional i a les aplicacions educatives
1.1 - Introducció al pensament computacional
1.2 - El pensament computacional a l’escola
1.3 - La programació com a mitjà per a la resolució de problemes
1.4 - Aplicacions educatives per treballar la programació a CM i CS
MÒDUL 2. Aplicacions educatives per treballar la programació I: Scratch Jr.
2.1 - Presentem: coneixement teòric i tècnic de l’aplicació
2.2 - Practiquem: familiarització mitjançant la pràctica, l’anàlisi i la reflexió de l’aplicació
2.3 - Apliquem: les aplicacions a l’aula: introducció, organització, material, etc.
MÒDUL 3. Aplicacions educatives per treballar la programació II: Algo Run
3.1 - Presentem: coneixement teòric i tècnic de l’aplicació
3.2 - Practiquem: familiarització mitjançant la pràctica, l’anàlisi i la reflexió de l’aplicació
3.3 - Apliquem: els continguts de programació (bucles, funcions, etc.)
MÒDUL 4. Aplicacions educatives per treballar la programació III: Algorithm City
4.1 - Presentem: coneixement teòric i tècnic de l’aplicació
4.2 - Practiquem: familiarització mitjançant la pràctica, l’anàlisi i la reflexió de l’aplicació
4.3 - Apliquem: les adaptacions metodològiques per atendre a la diversitat
MÒDUL 5. Aplicacions educatives per treballar la programació IV: LightBot
5.1 - Presentem: coneixement teòric i tècnic de l’aplicació
5.2 - Practiquem: familiarització mitjançant la pràctica, l’anàlisi i la reflexió de l’aplicació
5.3 - Apliquem: la transversalitat de les aplicacions
MÒDUL 6. Aplicacions educatives per treballar la programació V: SpriteBox
6.1 - Presentem: coneixement teòric i tècnic de l’aplicació
6.2 - Practiquem: familiarització mitjançant la pràctica, l’anàlisi i la reflexió de l’aplicació
6.3 - Apliquem: l’avaluació i les aplicacions educatives
Un cop finalitzat el curs, l’alumne ha de ser capaç de:
- Entendre el concepte de pensament computacional, les seves fases de desenvolupament i la seva importància dins de l’àmbit educatiu.
- Aplicar conceptes tecnològics i aspectes bàsics dels llenguatges de programació com són les funcions, els bucles i els condicionals al treball d’aula.
- Conèixer les aplicacions de l’Scratch Jr., Lightbot, Spritebox, Algorithm City i AlgoRun, i saber utilitzar-les per tal de poder incloure-les dins del treball d’aula a cicle mitjà i cicle superior.
- Saber elaborar activitats i propostes transversals que complementin l'aprenentatge de les aplicacions treballades.
- Dissenyar propostes d’aula, per tal que els alumnes aprenguin a utilitzar una aplicació, tenint en compte com introduir-la, l’organització d’aula, els materials necessaris, les adaptacions a la diversitat i l’avaluació.
Joan Sànchez
He fet altres cursos a altres plataformes i mai cap curs com aquest. El format del curs i el material és fantàstic. Enhorabona!
Núria Subirana
És un molt bon curs per aprendre a treballar amb diferents apps on es treballa la programació.
La metodologia és molt dinàmica i variada, fet que fa que sigui molt amè.
L’equilibri entre la part pràctica i teòrica és ideal per tal de poder aplicar els continguts treballats a l’aula.
El retorn de les activitats realitzades m’ha servit per acabar d’assimilar alguns continguts.
Així doncs, és un curs 100% recomanable!
Pau Pla
És un curs molt fàcil de seguir gràcies a la seva estructura. A més, les aplicacions presentades són molt adequades per desenvolupar el pensament computacional entre els alumnes d’una manera divertida. El grau de detall amb què s’expliquen els passos a seguir per dominar les diferents aplicacions fa que els docents amb més dificultats en l’àmbit digital puguin aprendre’n el funcionament de seguida, així com aplicar-les a l’aula amb seguretat.